Lichaamstaal voor verkopers

Veel mensen onderschatten de lichaamstaal bij het verkopen van producten of diensten. Eigenlijk is het lezen van lichaamstaal en de bewustwording van je eigen lichaamstaal zeer belangrijk omdat je dan al een stap voor bent. Lichaamstaal of Non-verbale communicatie speelt dan ook een belangrijke rol bij het zaken doen. Het begint bij bewustwording van jouw eigen houding van jouw lichaam. Dit is de eerste stap naar een sterkere presentatie van jezelf. De eerste indruk, zoals de meeste weten, is bepalend. Hieronder staan een aantal tips die je kan gebruiken.

Tip 1: Kleding

Kleding speelt een zeer belangrijke rol bij de eerste indruk. Jouw gesprekspartner zal binnen een aantal seconde zijn mening over jouw vormen, voordat je überhaupt iets gezegd hebt. Daarom is het erg belangrijk, alvorens je naar een zakelijke afspraak gaat goed gekleed te gaan. Zodanig gekleed dat het past binnen de cultuur van de organisatie waar je naar toe gaat. Dit is noodzakelijk voor het binnenhalen van een opdracht. De klant zal in de eerste seconden een indruk opdoen hoe jij eruit ziet, of je zelfverzekerd bent en of je introvert of extravert bent. Zorg ervoor dat het niet to much is en zoek de gulden middenweg met het maken van de juiste kleding keuze. Verdiep je van te voren dan ook goed in de cultuur van het bedrijf zodat je goed beslagen ten ijs kan komen.

Tip 2: De handdruk

Gratis tips lichaamstaal
Lichaamstaal de handdruk

Het eerste wat je doet als je een afspraak hebt is je voorstellen aan jouw gesprekspartner. Over het algemeen wordt het op prijs gesteld als je de eerste stap zet en als eerste jouw hand uitsteekt naar de klant. Belangrijk hierin is dat je een open houding hebt. Let op jouw handdruk dat deze niet te slap is en niet te hard, zoek een middenweg hierin. Geef een stevige handdruk. Een korte en stevige handdruk waarbij je meteen contact maakt en in de ogen van de klant kijkt. Doe dit een aantal seconden want als je te lang blijft kijken dan kan de klant zich ongemakkelijk gaan voelen en dat wil je niet. Door de klant even aan te kijken maak je een zelfverzekerde indruk. 

Tip 3: Open zijn

Het is belangrijk om goed te luisteren naar jouw gesprekspartner en daarbij te letten op zijn of haar lichaamstaal. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw eigen houding goed in de gaten houdt. Weet wanneer de klant nog met de armen over elkaar zit, jij hem nog niet overtuigd hebt van jouw aanbod. Aan jou dan de kans om wat voorover te buigen zodat je laat zien dat je goed luistert en interesse hebt in datgene wat hij of zij te vertellen heeft. Ga niet overdreven doen maar doe het zo subtiel mogelijk! Probeer zelf ook te letten op jouw gedrag door bijvoorbeeld niet continue met je voeten te wippen, of met je handen telkens jouw gezicht aan te raken, of bijvoorbeeld te lachen om iets wat de klant zegt wat eigenlijk helemaal niet grappig is.

Wil je meer leren over lichaamstaal/non-verbale communicatie, start dan vandaag nog met de online cursus lichaamstaal lezen en interpreteren.  

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Ger (zaterdag, 23 februari 2019 08:05)

    Mooi artikel. Lichaamstaal is de eerlijkste communicatie die er is. Ik als ondernemer let altijd veel op lichaamstaal en probeer er altijd mijn voordeel mee te doen.