· 

Burn out

Burn out en zelfvertrouwen


Burn out en zelfvertrouwen

Eigenlijk is iedereen in bepaalde situaties wel eens onzeker over zichzelf, ook de mensen die veel zelfvertrouwen uitstralen kennen momenten van onzekerheid. Eigenlijk is dat vrij normaal. Het wordt anders als iemand zo weinig zelfvertrouwen heeft dat hij geremd wordt in de zijn dagelijkse bezigheden. Hierbij kan gedacht worden aan een continue angst om te falen, het gevoel hebben dat dingen niet (gaan) lukken, een beperkte gevoel van eigenwaarde en terugkerende twijfels bij het maken van keuzes.  

 

 

Onzekerheid kan een oorzaak zijn voor het krijgen van een burn-out. Wat we vaak zien is dat gevoelens van het continue ‘moeten’ aanwezig zijn.  Er wordt getwijfeld aan eigen kunnen. Eigen prestaties zijn vaak niet goed genoeg en worden steeds vergeleken met de prestaties van anderen. Ook met ‘nee zeggen’ worden vaak problemen ondervonden, er is een gebrek aan assertiviteit. Door deze onzekere gevoelens wordt er geen aandacht geschonken aan de eigen grenzen, waardoor er steeds harder en meer wordt gewerkt. Dit kan leiden tot allerlei lichamelijk klachten, vermoeidheid en misschien wel depressiviteit. 

Het hebben van zelfvertrouwen is erg belangrijk in het voorkomen van een burn-out. Het hebben van voldoende zelfvertrouwen zorgt voor een minder afhankelijk gevoel. De mening van andere zal dan minder belangrijk worden, zowel in het werkbare leven als bij gebeurtenissen in de privésetting. Mensen die over voldoende zelfvertrouwen beschikken zijn in staat om bij beslissingen te bedenken of dit goed voor henzelf is en wegen dit altijd mee als er besluiten moeten worden genomen. Zelfverzekerde mensen zijn tevreden met zichzelf. Ze zijn niet langer bezig met de vraag: vinden anderen mij aardig of doe ik het niet verkeerd? Zelfverzekerde mensen durven te vertrouwen op zichzelf en hebben niet de bevestiging van anderen nodig.

 

Voor mensen met een beperkt zelfvertrouwen is het in de eerste plaats belangrijk dat ze dit gaan herkennen. Als deze stap is gezet moet er aan het zelfvertrouwen worden gewerkt door in de eerste plaats realistische doelen te stellen in de richting van waar jouw behoeftes en talenten liggen. Er moet afscheid worden genomen van de dingen die voor ongezonde onzekerheid zorgen. Er moet inzicht worden verkregen in de eigen sterkte punten en worden geleerd om in de eigen kracht te gaan staan.

 

Het is belangrijk om te realiseren dat het hier gaat om een fundamentele verandering waar dagelijks mee aan de slag moet worden gegaan. Het is echter de moeite waard, het zorgt voor een betere balans en een tevredener gevoel.

 

Heb jij het gevoel dat je zelfvertrouwen een boost kan gebruiken? Dat je leven een stuk fijner zou zijn als je niet steeds piekert over wat anderen van jou of je keuzes vinden? En dat je veel meer energie en plezier hebt als je dit achter je kan laten? Dit is mogelijk. Ook voor jou! Bouw een positief zelfbeeld op en krijg meer zelfvertrouwen door mee te doen met de online cursus meer zelfvertrouwen’

Reactie schrijven

Commentaren: 0